“Het mooiste aan mijn job? De leerlingen. Ze geven me zoveel terug.”

03 okt 2024

Juf Romy aan het woord

5 Oktober:  Dag van de Leerkracht. Een ideaal moment om Romy, een inspirerende leerkracht in de spotlights te zetten.
In een gezellig klaslokaal ontmoeten we Romy. Bij FMDO* kennen we haar vooral als een enthousiaste vrijwilliger bij het voorleesproject ‘Verhalen in Alle Talen’ en ‘Onderwijsambassadeurs’ (project waarbij enthousiaste vrijwilligers met een migratieachtergrond hun kennis en ervaring over onderwijs in Vlaanderen in hun eigen taal doorgeven aan anderstalige ouders), maar in het Oostendse Onze-Lieve-Vrouwecollege staat ze vooral bekend als ‘juf Romy’. 

De route van een startende leerkracht

Romy: “Dit is nu mijn derde jaar als leerkracht. Tijdens mijn eerste jaar werkte ik in OKAN (onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen), daarna ben ik aan de slag gegaan als zorgleerkracht. Dit schooljaar ben ik leerkracht van het zesde leerjaar en ook ‘teamteacher’ voor het derde leerjaar. Als startende leerkracht doe je vaak vervangingen voordat je een eigen klas krijgt, maar ik vind dat eigenlijk heel leuk. Zo kan ik verschillende ervaringen opdoen.”

Een passie voor het onderwijs

Voor Romy was het van jongs af aan duidelijk dat ze voor een job als leerkracht wou gaan. “Als kind was ik dol op school. Ik wist al vroeg dat ik juf wilde zijn. Na het secundair onderwijs begon ik nochtans niet meteen met de lerarenopleiding. Ik ben de eerste in mijn gezin die verder ging studeren en voelde de druk om een masterdiploma te halen. Daarom heb ik eerst Toegepaste Taalkunde aan de universiteit gestudeerd. Dat ging niet zo goed, dus besloot ik mijn hart te volgen. De lerarenopleiding was een geweldige ervaring; het voelde meteen helemaal goed.”

Het mooiste aan haar job? “Zeker de leerlingen. Ze geven je zoveel terug,” vertelt Romy enthousiast. Of het nu een tekening is, een briefje met een compliment of een praatje over iets anders dan school, die momenten geven haar de bevestiging waarom ze voor dit vak gekozen heeft. “Je bent niet alleen een leerkracht, maar ook een steunfiguur in hun leven.”

“Ik heb hoge verwachtingen van ál mijn leerlingen; zo groeien ze allemaal.”

Inspiratie uit het verleden

Als leerling keek ze zelf enorm op naar haar leerkracht, juf Sabine. “Ik was vaak het buitenbeentje in de klas, omdat ik een migratieachtergrond heb en in een klas met allemaal ‘witte kinderen’ zat. Het was soms lastig om aansluiting te vinden, omdat het leek alsof we uit totaal verschillende werelden kwamen. Maar juf Sabine zag mij echt. Ze had oog voor mijn talenten en gaf mijn culturele identiteit een plek in de klas. Het zijn de kleine dingen die ze deed of zei, die me voor altijd zijn bijgebleven en een grote impact op mij hebben gehad. Zo’n leerkracht wil ik ook zijn. Ik hoop dat ik een voorbeeld kan zijn voor mijn leerlingen.”

Altijd in beweging

Naast haar werk op school zet Romy zich in voor verschillende projecten in haar vrije tijd. Zo geeft ze online les aan volwassenen en kinderen die Nederlands willen leren en leest ze voor in het kader van het project ‘Verhalen in Alle Talen’. ” Sociaal engagement helpt je om je blik te verruimen en nieuwe ervaringen op te doen, die je weer kunt gebruiken in je klas. Bijvoorbeeld, bij het project ‘Verhalen in Alle Talen’ lees ik voor aan kinderen in de bibliotheek. Hierdoor leer ik nieuwe boeken kennen en krijg ik inzicht in de leefwereld van kinderen vanuit een andere context.” 

Uitdagingen en dromen

Het is niet altijd makkelijk om voor elke leerling het beste te willen. “De grootste uitdaging is dat je elke leerling zo goed mogelijk wil ondersteunen, maar dat is bijna onmogelijk door de tijdsdruk,” zegt Romy. “Als je een goede leerkracht wil zijn, stopt het werk nooit.” Ze benadrukt hoe belangrijk het is om balans te vinden, maar erkent dat dit vaak moeilijk is in het onderwijs.

Romy is vastbesloten om een blijvende impact te hebben op het onderwijs en het leven van haar leerlingen. “Ik hoop dat ze mij later zullen herinneren als een strenge, maar goede leerkracht. Dat zijn ook de leerkrachten waar ik veel aan heb gehad. “Ik heb hoge verwachtingen van ál mijn leerlingen; zo groeien ze allemaal.”

Romy’s verhaal toont hoe leerkrachten met passie, betrokkenheid en toewijding dagelijks het verschil maken. Ze staat voor haar leerlingen klaar, helpt hen groeien en is een voorbeeld van hoe onderwijs verder reikt dan enkel de lessen in de klas. 

Schakel een onderwijsambassadeur in

Wil je als ouder het educatieve spel van het project Onderwijsambassadeurs spelen in Brugge, Kortrijk, Oostende of Roeselare? Neem contact op met de leerkracht of directie van je school. Zij kunnen dit gratis aanvragen bij FMDO.

Wil je een Onderwijsambassadeur boeken op jouw school als leerkracht / directie (kleuter, lager, secundair)? Alle info in dit item.

* FMDO vzw (Federatie voor Mondiale en Democratische Organisaties) verbindt en versterkt mensen in deze diverse samenleving en doet dat met sociaal-culturele verenigingen van mensen met een migratieachtergrond en gedreven vrijwilligers die het hart van FMDO vormen.​ www.fmdo.be.

Deel